شناسه خبر: 6952
بازدید: 8

گندم پر از املاح معدنی است. اگر خواستار جذب ویتامین های گوناگون هستید، به سراغ گندم بروید. حریره گندم با شکر و بادام برای خونریزی سینه مفید است. گندم، جلوی سرطان روده را می ‌گیرد.

یکی از کامل ترین غذاهای گیاهی است. که حاوی مقدار زیادی مواد معدنی به ویژه پتاسیم، فسفر، منیزیم، آهن و روی است.

این گیاه سرشار از ویتامین B است. به ویژه تیامین، برای سیستم عصبی و نیاسین بسیار مناسب است که برای متابولیسم کربوهیدرات ها به انرژی یا برای حفظ سلامت پوست ضروری است.گندم حاوی ویتامین E بسیار زیاد است.

این گیاه هزاران سال به عنوان غذا مورد استفاده قرار گرفته است و حتمالا از زمان های بسیار قدیم بیشترین غذای مورد استفاده بوده است. تمدن های بسیاری مانند اروپایی بر آن پایدار مانده است. 

در جامعه امروز گندم در درجه اول برای تولید نان مورد استفاده قرار می گیرد و جای خود را به سایر غلات مانند ذرت یا برنج برای استفاده مستقیم در آشپزخانه می دهد. با این وجود، امکان استفاده از گندم به عنوان غلات که می توان مستقیم از آن به عنوان غذا استفاده کرد، نادیده گرفتن فواید آن است.

جلوگیری از سرطان سینه

گندم سرشار از فیتواسترول ها است که از بروز سرطان سینه جلوگیری می کند.

گندم کامل سرشار از فیتواسترول ها است، که تاثیر استروژن ها در رشد سرطان پستان را خنثی می کنند. مصرف نان نه تنها راه خوبی برای جلوگیری از بروز سلولهای سرطانی پستان است، بلکه به دلیل غنی بودن فیبر، می تواند به از بین بردن سریع تر استروژن ها در روده ها کمک کند، بنابراین می توان آن ها را با مقدار کمتری جذب کرد.

خوردن گندم‌کامل، نان یا گندم‌کامل پخته شده، به ویژه در زنان یائسه که تحت استروژن درمانی قرار دارند، مشخص می شود. اگر چه ثابت نشده است که این نوع درمان مستقیما مسئول بروز تومورها در پستان است، اما تصور می شود این یک عامل خطر محسوب می شود. استفاده از گندم ممکن است این خطر را کاهش دهد.

جلوگیری از بیماری های قلبی از “خواص گندم” می باشد

گندم به کاهش کلسترول و جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.

گندم سرشار از ویتامین E است، و خواص دیگر آن کاهش کلسترول است. ثابت شده است کهه دریافت این ویتامین به بهبود سلامت سیستم گردش خون ما کمک می کند.

توانایی ویتامین D در جلوگیری از تصلب شرایین با جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول و رسوب آن در دیواره شریان ها رخ می دهد. به این ترتیب، این ویتامین با تنگ کردن رگ های خونی مانع از ایجاد ترومی می شود که مانع گردش خون می شود. تا حدی می توان گفت که ویتامین D شریان ها را تمیز می کند و احتمالا ابتلا به انفارکتوس میوکارد،آنژین ها یا سکته مغزی را بسیار پایین می آورد.

ایا گندم چاق میکند ؟ گندم چاق کننده و اشتها آور است.

گندم‌چاق کننده و مقوی غرایز جنسی است از آرد گندم حلوا تهیه کنید و بین غذاهایی که با گندم ساخته می شود، سمنو از همه قوی تر است، پخته گندم با شکر و بادام به صورت حریره، چنانکه کم کم خورده شود، درمان خونریزی سینه است.

آشنایی با خواص و مضرات گندم

سلامت روده

گندم‌سبوس دار غنی از فیبر نامحلول است که در سبوس غلیظ است.

مطالعات نشان می دهد که اجزای سبوس گندم ممکن است بعنوان پروبیوتیک عمل کند، و بعضی از باکتری های مفید موجود در روده شما را تغذیه می کند.

سبوس گندم باعث تسریع در هضم غذا می شود.

یک مطالعه نشان داد که سبوس می تواند خطر یبوست در کودکان را کاهش دهد.

با این وجود، بسته به علت اصلی یبوست، خوردن سبوس ممکن است همیشه مؤثر نباشد.

پیشگیری از سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ شایعترین نوع سرطان دستگاه گوارش است.

مطالعات مشاهده ای میزان مصرف کل غلات – از جمله گندم کامل – را با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط می سازد.

یک مطالعه مشاهده ای تخمین زده است که افرادی که رژیم های غذایی کم فیبر دارند می توانند با خوردن فیبر بیشتر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را ۴۰ درصد کاهش دهند.

به طور کلی، گندم‌کامل سرشار از فیبر است و دارای تعدادی آنتی اکسیدان و فیتون غذایی است که به طور بالقوه خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

ارزش غذایی گندم

غنی از عناصر کاتالیزوری، نمک‌های معدنی، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، گوگرد، کلر، آرسنیک، سیلیکون، منگنز، روی، ید، مس، ویتامین B و ویتامین E است.

مسائلی مانند کم‌خونی، کمبود مواد معدنی، سنگ کیسه‌صفرا، سرطان پستان، التهاب مزمن، چاقی، سستی و ضعف، سل، مشکلات دوران بارداری و شیردهی مشکلات به سرعت با مصرف گندم کامل، بهبود یافته است.  همچنین برای درمان نازایی توصیه می‌شود. از آنجا که جوانه گندم‌دو یا سه برابر بیشتر شامل ویتامین B هستند، برای درمان دستگاه گوارش، بیماری‌های پوستی، بیماری‌های تنفسی و قلبی و عروقی استفاده می‌شود و به تعادل سطح کلسترول و محافظت از قلب کمک می‌کند.

جدول ارزش غذایی گندم

 آب 12.76 گرم
 کالری۳۲۹ کیلو کالری 
چربی ۱ ، ۹۲ گرم 
 پروتئین ها۱۵٫۴۰ گرم 
کربوهیدرات ۶۸ ، ۰۳ گرم 
 فیبر۱۲٫۲ گرم 
 پتاسیم ۳۴۰ میلی گرم 
فسفر۳۳۲ میلی گرم 
اهن
۳٫۶۰ میلی گرم
سدیم
۲ میلی گرم
منیزیم
۱۲۴ میلی گرم
کلسیم۲۵ میلی گرم
مس۰ ، ۴۱ میلی گرم
فلز روی۲٫۷۸ میلی گرم
منگنز۴ ، ۰۵ میکروگرم
ویتامین B1 ( تیامین ) ۰٫۵۰۴ میلی گرم
ویتامین B2 ( ریبوفلاوین )۰ ، ۱۱۰ میلی گرم
ویتامین B3 ( نیاسین ) ۵ ، ۷۱۰ میلی گرم
ویتامین B6 ( پیریدوکسین )۰ ، ۳۳۶ میلی گرم
ویتامینE 1440 میلی گرم
اسید فولیک۴۳ میکروگرم

خواص بلغور گندم

«بلغورگندم» یا «گندم‌شکسته» نوع کمتر شناخته شده‌ای از دانه کامل «گندم‌دوروم» است و در مقایسه با کربوهیدرات‌هایی که با گندم فرآوری شده یا غنی شده درست شده‌اند، بلغور گندم‌منبع بهترین از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و ریزمغذی‌هاست.

بلغور چربی کمی دارد، مقدار زیادی مواد معدنی مثل منگنز، منیزیم و آهن دارد، ضمن اینکه منبع خوبی از پروتئین‌های گیاهی است. پیش از همه اینها، بلغور مقدار بسیار خوبی از فیبر مورد نیاز در رژیم غذایی را تامین می‌کند که برای سلامت قلب و گوارش‌تان لازم است؛ با مصرف یک پیمانه بلغور، بیش از ۲۵ درصد نیاز روزانه شما به فیبر تامین می‌شود

آشنایی با خواص و مضرات گندم

ارزش غذایی بلغور گندم

یک فنجان بلغور‌گندم پخته شده ارزش غذایی زیر را دارد:

 کالری۱۵۱ 
 فیبر 8 گرم
 پروتئین۶ گرم 
 چربی 0.5 گرم
 منگنز۱ میلی گرم  (55 درصد از نیاز روزانه بدن)
منیزیم ۵۸ میلی گرم (۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
 آهن  7 میلی گرم (۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن)
 نیاسین۸ میلی گرم (۹ درصد از نیاز روزانه بدن)
ویتامین B6۰.۲ میلی گرم (حدود ۸ درصد از نیاز روزانه بدن)

نکته مهمی که باید قبل از اطلاع از خواص بلغور‌گندم بدانید این است که این دانه حاوی گلوتن است. همان طور که تمام محصولات تهیه شده از گندم گلوتن دارند. گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در تمام محصولات گندم، چاودار و جو یافت می شود و می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند، به ویژه برای کسانی که عدم تحمل گلوتن دارند یا به بیماری سلیاک مبتلا هستند.

در حالی که بلغور‌گندم حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده است، اما هنوز هم ممکن است در بدن برخی واکنش ایجاد کند. اگر آلرژی یا حساسیت به گلوتن دارید، باید از مصرف همه محصولات تهیه شده از گندم اجتناب کنید.

افرادی که سندرم روده تحریک پذیر دارند نیز باید از مصرف دانه های حاوی گلوتن اجتناب کنند. زیرا گلوتن می تواند این بیماری را تشدید کند.

آشنایی با خواص و مضرات گندم

مضرات گندم

مبتلایان به زخم معده، سرطان دستگاه هاضمه و آپاندیس بایستی از سبوس گندم پرهیز نمایند.

دانه گندم برای افرادی که مبتلا به انسداد عروق هستند مضر است.

کسانی که فشارخون دارند جوانه گندم کم بخورند.

حساسیت گندم

تعداد افرادی که از رژیم غذایی فاقد گلوتن پیروی می کنند، از افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند، فراتر می رود.

بعضی اوقات، مردم به سادگی بر این باورند که گندم و گلوتن ذاتاً برای سلامتی مضر هستند. در موارد دیگر، گندم یا گلوتن ممکن است باعث علائم واقعی شود.

این بیماری، حساسیت به گلوتن یا حساسیت به گندم غیر سلیاک – به عنوان یک عارضه جانبی گندم بدون هیچگونه واکنش خود ایمنی یا آلرژیک تعریف شده است.

علائم شایع در مورد حساسیت گندم شامل درد شکم، سردرد، خستگی، اسهال، درد مفاصل، نفخ و اگزما.

یک مطالعه نشان می دهد، در برخی افراد، علائم حساسیت به گندم ممکن است توسط مواد دیگری غیر از گلوتن ایجاد شود.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

IBS یک بیماری شایع است که با درد شکم، نفخ، عادت نامنظم روده، اسهال و یبوست مشخص می شود.

این بیماری در افرادی که اضطراب را تجربه می کنند شایع تر است و غالباً توسط یک رویداد استرس زا در زندگی تحریک می شود.

حساسیت به گندم در بین مبتلایان به IBS شایع است.

آشنایی با خواص و مضرات گندم
1 از 1 رای
آشنایی با خواص و مضرات گندم